Fordelen ved at gå de første 5 km, hjem fra jobbet – i rask trav – ja altså udover at opfylde mit mål om netop at gå 5 om dagen – spise 6 – nyde 7 – sove 8 – få noget frisk luft – få tømt hovedet efter jobbet – og at få rørt ben, nakke og skuldre – så er det faktisk også at jeg lærer Aarhus bedre og bedre at kende. Lige nu har jeg lidt fokus på at stoppe op ved de mange skulpturer der er overalt i byen. Skulpturer, hvor jeg kan spørge mig selv – hvad er tanken/historien bag de enkelte skulpturer og hvad er det kunstneren har villet udtrykke – hvad vil han fortælle os? Og hvilke tanker får vi selv frem – når vi stopper op og betragter værket?
“Fuglebrønden” eller “Fugl med guldæble” – på strøget in Aarhus – hjørnet af Søndergade og Sønder Allé
– er måske ikke et værk – en skulptur, man lige umiddelbart får øje på, men – stopper man op et øjeblik – så kan den alligevel sætte gang i tanke spinderiet – også selvom man ved første øjekast ikke er i tvivl om, hvad det er man ser.
Men hvad er det man ser? Måske vil tankerne flyve hen til Grimms eventyr om guldfuglen? – eller måske til selve GULD-æblet – fordi æblet bliver betragtet som kundskabens frugt og er et symbol på frugtbarhed og skønhed? Eller noget helt andet? – Men heldigvis har fantasien ingen grænser – og det er det – der kan være med til at give os et lille pusterum når vi stopper op og kigger nærmere på værket.
Kunstneren – der har udført skulpturen – er Erik Heide – født i 1934 på Mors, hvor han også bor i dag – og det har han gjort i langt det meste af sit liv – lige med undtagelse af nogle år i Århus. En stor del af hans kunstneriske virke har gennem tiden har været total udsmykninger af kirkerum med alterborde, prædikestole, døbefonte og krucifikser.
Mange værker – i det offentlige rum, rundt om i danske byer – heriblandt Fuglebrønden (1973) – er det bestemt også blevet til. Han arbejder primært i rustikke materialer som granit, støbejern og træ og former det til enkle værker.
Værket er et Springvand – om vinteren er vandet dog erstattet af fyr-grene – der oprindeligt stod på hjørnet af Østergade og Søndergade. Det blev afsløret for offentligheden den 13. juli 1973, hvortil en masse mennesker var mødt op – Arosia spillede og Rådmand Olaf P. Christensen holdt tale på vegne af kommunen. Han sagde bl.a.: “Det er en stor lykke, at borgere og myndigheder, en kunstner og en rådmand har kunnet finde sammen om et projekt til glæde for – ikke bare alle i byen men også for alle der gæster byen.”
Fuglen er i støbejern, mens æblet i fuglens næb er udført i messing og fontænen er hugget i granit – fra Vånga granit fra Skåne – af stenhugger Brian Nielsen. Springvandet blev opført i samarbejde med Aarhus Byråd, gadeforeningen og Rømer-fonden. Prisen var mellem 350.000-400.000 kroner.
0 Kommentarer